آموزش متفرقه و پیشرفتهعکاسی طبیعت

هنر کشف چیزهای غیرمنتظره

در عکاسی، داشتن یک چشم انداز و یک برنامه مشخص همیشه مفید است. اما وابستگی بیش از حد به ایده های اولیه می تواند شما را از دیدن سوژه های خوب در مقابل خود باز دارد، به خصوص زمانی که آنها کاملا با آنچه در ذهن داشتید متفاوت هستند.

البته، داشتن یک برنامه زمانی که برای عکاسی از طبیعت بیرون می روید به بیش از یک دلیل ضروری است. اول، برنامه ریزی به شما این امکان را می دهد که زمان خود را به طور موثر سازماندهی کنید و برای موقعیت های مختلف آماده باشید. به عنوان مثال، دانستن زمان و مکان طلوع خورشید به شما این امکان را می دهد که در زمان مناسب در نقطه مناسب باشید.

نیکون Z 9 + NIKKOR Z 14-24 میلی متر f/2.8 S @ 16 میلی متر، ISO 64، 1/60، f/11.0
                     نیکون Z 9 + NIKKOR Z 14-24 میلی متر f/2.8 S @ 16 میلی متر، ISO 64، 1/60، f/11.0

علاوه بر این، یک لیست ذهنی از سوژه هایی که باید عکس بگیرید، مانند حیوانات یا مناظر خاص، تمرکز شما را حفظ می کند. لیستی از روش های عکاسی از سوژه به شما کمک می کند تا فواصل کانونی مناسب را به دست آورید. و اگر قصد دارید از سرعت شاتر طولانی استفاده کنید، باید یک سه پایه و چند فیلتر با چگالی خنثی به همراه داشته باشید.

دانستن اینکه به چه چیزی نیاز دارید همچنین به این معنی است که می توانید سبک تر ببندید و آنچه را که مفید نیست در خانه بگذارید. اگر به دنبال کرکس ریش دار هستید که بر فراز قله های کوه پرواز می کند، احتمالا هیچ فایده ای ندارد که یک لنز 14-24 میلی متری با فیلتر GND تنظیم کنید.

یا فرض کنید شما اغلب مانند من در کوهستان عکس می گیرید. سپس، باید پیش بینی آب و هوا را زیر نظر داشته باشید و برای سرمای شدید و نابخشودنی لباس مناسب بپوشید.

در آغوش گرفتن چیزهای غیرمنتظره

علیرغم اهمیت برنامه ریزی، انعطاف پذیر بودن و آمادگی برای شرایط غیرمنتظره به همان اندازه بسیار مهم است. گاهی اوقات، بهترین عکس ها زمانی اتفاق می افتند که انتظارش را ندارید و ذهن باز بودن در مورد احتمالات می تواند نتایج شگفت انگیزی به شما بدهد.

من بارها در سفرم به عنوان یک عکاس در چنین دردسرهایی قرار گرفتم. من یک سفر دریایی زمستانی چالش برانگیز در اطراف مجمع الجزایر سوالبارد را در اوایل امسال به یاد می آورم که به دنبال خرس های قطبی بودم و… من هیچ کدام را ندیدم. اما من خود را تطبیق دادم و در عوض عکس های فوق العاده ای از مناظر قطب شمال گرفتم.

آخرین باری که همه چیز طبق برنامه پیش نرفت چند روز پیش بود، زمانی که می خواستم از مناظر عالی از دریاچه ای یخ زده در کوهستان عکس بگیرم. اما پس از رسیدن به آن، متوجه شدم که دریاچه کاملا پوشیده از برف بادزده است.

نیکون Z 9 + NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 S @ 24mm, ISO 64, 1/60, f/11.0
                   نیکون Z 9 + NIKKOR Z 14-24mm f/2.8 S @ 24mm, ISO 64, 1/60, f/11.0

ناامید شدم. پیاده روی به مدت دو ساعت افسرده کننده بود، فقط برای رسیدن و دیدن یک میدان برفی بدون بافت، به جای یک سطح صاف و یخی با ترک ها و حباب های هوا که رویای تقویت آن را با یک لنز زاویه باز داشتم. حتی بدتر از آن، علیرغم تلاش هایم، هیچ ترکیبی پیدا نکردم که بتواند از چند خطی که متوجه شدم استفاده کند. وحشتناک بود.

پس از چند فریم متوسط، به جای ترک کردن و بازگشت با دست خالی، به خودم فرصت دادم تا به اطراف نگاه کنم. پس از کمی جستجو، فرصت دیگری پیدا کردم.

این یک آبشار کوچک بود که حتی چند متر ارتفاع نداشت و در منطقه ای تعبیه شده بود که خورشید آن را لمس نمی کرد و توسط تنه های اسکلتی و شاخه های شکسته احاطه شده بود. هیچ چیز بلافاصله قابل توجه نبود، هیچ چیز قابل مقایسه با چشم انداز بزرگی که در ذهن داشتم نبود. و هیچ چیزی که بتوانید با استفاده از زاویه باز به تصویر کشیده باشید. اما یخ می زد و توری یخی دوست داشتنی ایجاد می کرد. آیا می تواند یک طرح جایگزین باشد؟

نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400 میلی متر f/4.5-5.6 VR S @ 200 میلی متر، ISO 64، 4/10، f/16.0
             نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400 میلی متر f/4.5-5.6 VR S @ 200 میلی متر، ISO 64، 4/10، f/16.0

بنابراین، سه پایه خود را قرار دادم و از لنز تله فوتو خود برای نزدیک شدن به جزئیات استفاده کردم. متفاوت، چالش برانگیز و سرگرم کننده بود زیرا همه چیز در مورد یافتن بهترین ترکیب بود. همچنین تصور کردم که اگر بخواهم از سرعت شاتر طولانی تر استفاده کنم، کریستال های یخ تیز و نوک تیز چگونه با جریان آب در تضاد هستند. بنابراین، من یک فیلتر چگالی خنثی سه مرحله ای اضافه کردم و از نتایج کاملا راضی بودم.

نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S @ 300mm، ISO 64، 4/10، f/16.0
               نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S @ 300mm، ISO 64، 4/10، f/16.0

به نظر من، عکاس بودن هنر مشاهده، نگاه کردن با چشمان جدید به هر جزئیات و بافت و بازی با نور و سایه است. این تصور می کند که چگونه تکنیک های مختلف عکسبرداری می توانند آنچه را که در مقابل شماست تغییر دهند و جزئیات را به روشی منحصر به فرد آشکار کنند. در این لحظات، شما باید خلاقیت خود را فشار دهید و تخیل خود را گسترش دهید. پس از دهه ها عکاسی، کشف چیزهای غیرمنتظره از این طریق چیزی است که همچنان مرا بیش از همه شگفت زده می کند.

📷نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S @ 140mm, ISO 64, 4/10, f/16.0
               📷نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S @ 140mm, ISO 64, 4/10, f/16.0
📷نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S @ 350mm, ISO 64, 1/4, f/16.0
                  📷نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400mm f/4.5-5.6 VR S @ 350mm, ISO 64, 1/4, f/16.0

نتیجه

عکاسی از طبیعت یک تجربه غنی است که نیاز به تعادل بین برنامه ریزی و سازگاری دارد. برنامه ای داشته باشید، اما نسبت به صحنه پیش روی خود باز باشید تا بتوانید تصاویر شگفت انگیزی بگیرید. همانطور که تجربه من از آبشار کوچک یخ زده نشان می دهد، گاهی اوقات بهترین عکس ها از موارد غیرمنتظره می آیند. بنابراین، به یاد داشته باشید که ذهنی باز داشته باشید و برای کشف چیزهای غیرمنتظره آماده باشید!

📷نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400 میلی متر f/4.5-5.6 VR S @ 400 میلی متر، ISO 64، 1/4، f/16.0
               📷نیکون Z 9 + NIKKOR Z 100-400 میلی متر f/4.5-5.6 VR S @ 400 میلی متر، ISO 64، 1/4، f/16.0

امیدوارم این مقاله در مورد مدیریت شرایط پیش بینی نشده برای شما لذت بخش بوده باشد. اگر سؤال یا نظری دارید، لطفا دریغ نکنید که آنها را در بخش نظرات زیر بگذارید!

مشاهده بیشتر

فتوتیک

فتوتیک تخصصی ترین آموزش عکاسی از مبتدی تا پیشرفته عکاس و مدرس: فرهانه احمدی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا